Roma – Residenza di Ripetta, 25 gennaio 2007

La logistica produce in Italia un valore stimato in 190 miliardi di Euro che rappresenta il 13% del totale europeo (Germania 30%, Francia 20%) e l’11-12% del P.I.L. nazionale; l’Italia paga quindi, in questo comparto particolarmente strategico per l’economia e lo sviluppo di una nazione, un saldo negativo consistente nei confronti dei maggiori paesi UE.Il Nitel, con le 20 Università che raggruppa (nel cui Consiglio Scientifico sono presenti i Ministeri dell’Università e della Ricerca, delle Infrastrutture, dei Trasporti, dello Sviluppo Economico, degli Interni,dell’Economia e delle Finanze, dell’Ambiente e della Tutela del Territorio) ed il Comitato di Indirizzo costituito da R.F.I. Gruppo Ferrovie dello Stato, Auto-strade, Anas e Finmeccanica, ritengono di fornire contenuti significativi per il superamento del gap ed il recupero di competitività. Nell’ambito dell’incontro pubblico vengono fornite le motivazioni delle scelte degli attori per questo necessario recupero che portano al centro i Gestori delle Infrastrutture fisiche, con R.F.I. Primus inter pares, la politica degli approvvi-gionamenti energetici (gas, gasolio, coal to liquid, biocombustibili, etc) e le infrastrutture virtuali. Verrà esposto uno scenario di breve e medio periodo circa i ritorni relativamente alla crescita del P.I.L., il recupero di competitività, le ricadute in termini di occupazione ed i benefici ambientali conseguenti all’attuazione del progetto. Le considerazioni finali e le proposte operative dei rappresentanti del Governo coinvolti in questa sfida saranno una testimonianza fondamentale per il successo della “costituente” della logistica e gli unici garanti della relativa realizzazione.

The Italian Logistics & Transportation (L&T) sector is a 190 Billion Euros yearly sales business and represents about 13% of the total European L&T business (being Germany’s L&T 30% of the total and France’s L&T 20% of the total) and accounts for about 11-12% of Italy’s GDP.
As Italy’s L&T sector is smaller in percentage terms than it should be, the competitiveness of the whole country’s economic activities suffers and pays a high price for the inadequacy of the country’s strategic L&T sector versus other EU countries.
The NITEL consortium, which groups 20 Universities and a strategic committee composed by the most important Italian transportation network systems such as Italian Rail Network (RFI), Italian Toll Motorways (Autostrade S.p.A.), Italian Road Network (Anas S.p.A.) and key technical transportation solution suppliers such as the transportation arm of Finmeccanica S.p.A. have the aim of supplying answers on how to bridge the gap of the Italian L&T sector versus other EU countries and help enhance Italy’s competitiveness.
The aim of the conference is to identify the choices that each L&T subsector can undertake in order to achieve the required competitiveness targets which brings into the full picture not only the network managers (for example RFI for the rail network) but also strategic items such as the key question of the security and competitiveness of energy supplies for the transportation sector (diesel fuel, natural gas, biofuels and other energy conversion processes) and virtual infrastructures.
During the conference the audience will be presented with short and medium term scenarios inclusive of figures related to impacts in terms of GDP growth, competitiveness enhancements, employment growth and environmental benefits ascribable to project realizations.
Conclusions will be drawn by top level representatives of the Italian government involved in decision making affecting this key economic sector, as we believe their involvement is key for the success of giving L&T the right importance and place that the sector deserves among the actions that Italy needs to pursue vigorously in order to recover competitiveness and enhance environmental quality.